Zloupotreba dece u svakodnevne svrhe

Mnogo je načina na koje roditelj ili budući roditelj može (zlo)upotrebiti svoje dete tokom običnih svakodnevnih aktivnosti van kuće. Neke od stvari su vam već jasne i sasvim poznate, bilo kao lično iskustvo ili nešto čemu sve svedočili. Na primer, majka sa malim detetom ili očigledna trudnica koja dobija mesto u sredstvima javnog prevoza, ide preko reda na šalterima javnih službi, banaka… Trudnica kojoj se gleda kroz prste na ispitu, itd.

Želja mi je da vam ovom prilikom skrenem pažnju na još neke situacije i moguće primere jednako legitimne i društveno prihvatljive (zlo)upotrebe deteta u svakodnevne svrhe.

Pre svega moram da naglasim da svi primeri koje ćemo navesti važe kako za majke sa malim detetom i trudnice, tako i za tate i druge najbliže.

Sasvim je jasno da će vas poslastičari, kafedžije, zaposleni u buticima itd, ako uđete i tražite samo čašu vode za sebe, oterati u majčinu ili bar učiniti da vam presedne. Ali, ako je tražite za sasvim malo dete, listom će vam izaći u susret. Vi, naravno, detetu dajte gutljaj (osim ako je stvarno žedno), a ostalo popijte sami.

Situacija je slična i ako vam se negde napolju pripiški. Dete će vam otvoriti sva vrata. Uz njega možete besplatno piškiti ne samo u kafićima, već i zanatskim radnjama, apotekama, buticima. Istina, ako se detetu ne piški, može vam se dogoditi da na sav glas zavrišti: NE PIŠKI MI SE!!! tako da obavezno prethodno porazgovarajte sa detetom i objasnite mu o čemu se radi. Nikad ne potcenjujte detetov potencijal da shvati koncept prevare.

Postoje i sasvim drugačije primene deteta, za znanje o kojima imam da zahvalim kumu. Naime, mladić sa slatkim dečakom svojih prijatelja u lokalnoj prodavnici ili radnji privlači nepodeljenu pažnju pripadnica suprotnog pola. A ako usput naglasi da nije detetov otac, tj. da je slobodan, njihovi majčinski instinkti se mahom pretvaraju u plodno tle za kvalitetan flert jer tako nežan mladić, slobodan a naklonjen porodici, prosto je neodoljiv.

Dete i kum
Dete i kum

Kupovina u mesnici, bakalnici, na pijaci… je uvek jeftinija i kvalitetnija ako je obavljate sa detetom. Ako ništa drugo, neće vas preterano potkradati kad vam vide detence u naručju. Često ćete dobiti i jabuku više, a skoro sigurno vam niko neće uvaliti kisele ako tražite slatke. Sir će vam bez problema dati da probate, piletina sa pijace je stvarno jutrošnja i time bezbednija… A ako podignete dete tako da ga u mesnici vide, prevrnuće celu vitrinu da vam iskopaju najlepši komad slanine.

Otkako sam toga svestan, ja u mesnicu više ne idem bez sina. I obavezno ga podignem kad ulazim, da ga vide. Kada jednom prilikom nije hteo da ga podignem, ja sam mu objasnio da želim da ga prodavačica vidi jer će nam onda dati lepšu slaninu. On je shvatio, i u mesnici je sve je prošlo kao po loju. Potencijalni problem je nastao kad sam sledeći put ušao u tu istu mesnicu, bez namere da kupujem slaninu. Dete je pružilo ruke i vikalo „Podigni me, tata!“, a ja sam rekao – „Čekaj sine, da vidim šta ćemo kupiti“ na šta je on vrlo glasno dodao: „Pa podigni me da me vide, da nam onda daju lepšu slaninu!“

Incident je prošao bez posledica, čak je doprineo daljem razvoju koncepta o kojem ovde govorimo. Nekoliko dana kasnije, ja sam u tu istu mesnicu ušao da poručim pečenje pljeskavica, za šta mi je mesar rekao da ću sačekati 40 minuta (!!!) jer su pretrpani porudžbinama. Kad sam već želeo da odustanem, jedna od gospođa (prisutna i na dan incidenta) je uzela moje pljeskavice i odnela ih na pečenje s rečima: „Komšija, samo vi naiđite za 15 minuta. To je naša stalna mušterija“. Naglašavam da je to verovatno bio prvi put da sam u toj mesnici bio bez sina.

Iz ove poučne priče lako ćete zaključiti koji vam je krajnji cilj – da i ne morate da vodite dete sa sobom, a svi vas puštaju preko reda… Sve što vam je za to potrebno je da napravite par incidenata umereno iritirajućeg tipa, da vas ljudi zapamte („umereno iritirajućeg“ jer takvo dete je najslađe, sve dok je tuđe). Neki roditelji kao facilitator ove vrste svakodnevne zloupotrebe deteta koriste naloge upućene detetu u ključnim trenucima, tipa: „Reci teti kako se zoveš“ ili „Kaži hvala“ i slično, ali – uveravam vas – incident obezbeđuje dugoročnije rezultate.

2 thoughts on “Zloupotreba dece u svakodnevne svrhe

  1. Istina je od reči do reči sve što si rekao. Najviše volim sa decom da odem u poštu. Red od 9 i po kilometara prođemo kao od šale. Prvi put me je nekako bilo sramota, a posle kad sam malo razmislila u poštu više ne idem bez dece, bar jedno povedem.😀

Ostavite odgovor

